Kracht van kwetsbaarheid

Geplaatst op 15-02-2022 2 min. leestijd

Kracht van kwetsbaarheid

De afgelopen 1,5 jaar heb ik veel gesproken met Gerard. Gerard heeft een bedrijf met 23 hoogopgeleide werknemers in dienst en hij wilde groeien, de markt bood daarvoor kansen. Echter, ineens door het vele thuiswerken van zijn medewerkers groeiden bij hem de zorgen. De afstand leverde hem stress op.

Het duurde even voordat we bij de kern van Gerards uitdaging kwamen. Die kern was dat Gerard eigenlijk altijd van alles binnen zijn bedrijf op de hoogte wilde zijn, bijna dwangmatig. Hij was er altijd als eerste en ging als laatste. Hij verwachtte eigenlijk ook de aanwezigheid op kantoor van zijn medewerkers. Hij had hiermee een situatie voor hemzelf gecreëerd waarin eigenlijk niemand anders dan hijzelf alle beslissingen nam. Zijn medewerkers waren eigenlijk besluiteloos en deden niets zonder zijn fiat.

Toen het thuiswerken begon, ging het met Gerard snel bergafwaarts. Het was voor hem onmogelijk om overal achteraan te zitten. De bedrijfsresultaten kelderden, medewerkers waren niet gewend om beslissingen te nemen. Gerard ging mentaal diep.

De daarop volgende maanden transformeerde Gerard en besloot hij dat het noodzakelijk was om zijn personeel bij elkaar te halen. Zijn medewerkers snakten naar sturing en duidelijkheid, want ook zij waren niet tevreden. Het liep allemaal niet meer. Op de bewuste dag van de bijeenkomst kregen de medewerkers echter een heel andere Gerard te zien…..

In de gesprekken die ik met hem voerde vroeg ik hem wat hij wilde en waarom hij ooit zijn medewerkers had aangenomen. Hij ontdekte tijdens de gesprekken waar zijn drang naar controle en het gebrek aan loslaten vandaan kwam en sprak met zichzelf af dat hij dit wilde veranderen. Maar dat kon alleen als hij hierover ook met zijn medewerkers sprak. Hij vond het doodeng, maar hij gaf me aan dat hij het wilde doen. Hij voelde de noodzaak voor zijn bedrijf, maar vooral voor hemzelf.

En daar stond dan die stoere ondernemer Gerard ineens als kwetsbare persoon voor zijn personeel. In dat overleg gaf hij aan hoe hij zichzelf zag de afgelopen jaren, wat hij vond dat het bedrijf nodig had en wat hij wilde doen. Maar hij vertelde ook waar hij verwachtte moeilijkheden te krijgen en vroeg hierbij de hulp van zijn personeel. Hij belde me op na de bijeenkomst en was ontzettend opgelucht dat hij dit gedaan had ook al vond hij het eng.

De maanden erna stonden in het teken van transformatie van zijn organisatie en de medewerkers. Veel medewerkers pakten verantwoordelijkheid en namen binnen de afgesproken kaders hun eigen beslissingen met elkaar. Langzaam aan groeiden de projectrendementen weer, maar bovenal lieten medewerkers zien waartoe ze in staat waren en nam het werkplezier toe. En Gerard?

Die ging voor het eerst in 10 jaar 3 weken op vakantie naar zijn geliefde Zwitserland.